French - 10 fact-checks published over the past year that demonstrate non-partisanship

1. A claim made by the Sénégalaise Président, Macky Sall about his policy to reduce the budget deficit. He claimed that the budget deficit has known a constant reduction from 6.7% in 2011 to 3.7% in 2019".
https://fr.africacheck.org/reports/le-deficit-budgetaire-du-senegal-a-t-il-ete-reduit-de-67-en-2011-a-37-en-2019/
We contacted first the Presidency to know the source of the figures. We then looked for the most credible sources for economic figures, and talked to different experts, among them researches, university professors. We checked the accuracy of the sources we consulted.
[bookmark: _GoBack]We rated the claim as misleading as even though the budget deficit has fallen in the period indicated by the President, the reduction is not constant. And the President did not give enough context to understand that the reduction of the deficit is not only linked to the performance of the economy but also on the change of the way of calculating the GDP. This is the same process we follow for all our fact-checks. 
2. A claim made by a former MP that an enquiry commission about a money embezzlement scandal involving the director of tax administration has broken the law in the way their findings were published. The committee of inquiry held a press conference before a plenary session of the parliament to examine the conclusions. 
https://fr.africacheck.org/reports/affaire-des-94-milliards-oui-la-commission-d-enquete-parlementaire-a-viole-la-loi/
By consulting legislation and experts in constitutional and parliamentary law, we found that the MP was right.
3. A claim made by the Senegalese Minister of Tourism according to whom the country has lost 5 % of market share in the tourism sector because of the introduction of a compulsory visa for all visitors. 
https://fr.africacheck.org/reports/tourisme-pas-de-preuve-que-le-senegal-a-perdu-5-de-parts-de-marche-en-dix-ans/
We found no evidence backing such a claim, even in the documents released by the ministry itself.

4. A claim made by an economics professor stating that the poverty rate in Senegal has increased. He was criticising the social policy of the government
https://fr.africacheck.org/reports/pauvrete-au-senegal-leconomiste-meissa-babou-a-raison-sur-la-hausse-mais-se-trompe-sur-les-chiffres/
Even though the expert was right that the poverty rate has increased, he was wrong on the figures.

5. A claim made by the manager of Senegalese Oil Company. According to him, Senegal is at the 5th place in Africa and 27th in the world in terms of gas reserves
https://fr.africacheck.org/reports/reserves-mondiales-de-gaz-le-rang-accorde-au-senegal-par-le-dg-de-petrosen-est-trompeur/
We rated the claim as misleading. Based on our research it is too early to talk about reserves in Senegal and the country is not yet ranked among the countries that have gas reserves.

6. A claim made by the Senegalese Minister of town planning stating that only 7 % of Senegalese municipalities have a master plan
https://fr.africacheck.org/reports/senegal-oui-seules-7-des-communes-disposent-dun-plan-durbanisme/
We found the claim was correct.

7. Claim: “The median age of the population in Senegal is 19 years.” This claim was by Mouhamadou Makhtar Cissé, Senegalese Minister of Petroleum and Energy. 
https://fr.africacheck.org/reports/le-ministre-du-petrole-et-des-energies-avance-un-chiffre-incorrect-sur-l-age-median/
We found the claim was incorrect
 
8. Claim: “Kigali Arena, 10,000 seats, cost 6 billion CFA francs; Dakar Arena, 15,000 seats, cost 66 billion CFA francs.” This claim was posted on Facebook to compare the costs of the two facilities.
https://fr.africacheck.org/fbcheck/non-kigali-arena-na-pas-coute-6-milliards-f-cfa/
We found that there was no evidence to back the claim about Kigali Arena cost, and we also found evidence that showed the planned budget for the facility that was higher than the one presented in the Facebook post.


9. Claim: “Guinea has not succeeded to have 5 or 10 % of access to electricity.” 
A claim made by a Guinean leader of the opposition party and former Prime Minister
https://fr.africacheck.org/reports/guinee-un-ancien-premier-ministre-sous-estime-le-taux-delectrification/
We found that the figures are underestimated.

10. Claim: “Senegal: 5% of students use drugs?” This claim was attributed to a Senegalese official by some media.
https://fr.africacheck.org/reports/senegal-5-des-eleves-consomment-ils-de-la-drogue/
We found the figure is misleading and that the official was misquoted.
