1: CLAIM: New York Times and its Editor called PM Narendra Modi “a dangerous
patriot” in an editorial published in NYT

Fact: No such editorial was published in NYT, nor is there any such person by the name of

Joseph Hope working at the same newspaper. The claim was fabricated.

Explanation: Viral post on Facebook and Twitter claimed that NYT “Editor in chief” Joseph
Hope had published this in an editorial in the same newspaper. A detailed search on the
New York Times website indicated that Dean Baquet is and has been Executive Editor since
2014 almost around the same time PM Modi assumed office. Archives on the website were
also analysed to check if there were any posts written by Joseph Hope which were not
found. A clarification by the publication in a public tweet from their official Twitter account
is also provided where they refute the claim

2: CLAIM: In U.P., Hindus and Muslims are campaigning together / coming together to

support congress, by showing a photograph where a Hindu and a Muslim man appear to

be putting posters together of the Congress

Fact: The photograph used in the tweets related to the same, was found to be old and

edited to include the Congress’ poster in it.

Explanation: The photograph in the tweets pertaining to the claim was taken and a reverse
image search of the photo was conducted along with certain keywords in the post like
“ganga jamuni tehzeeb” . This led us to the original image which did not have the Congress
poster, instead, it carried a poster of the AITC, showing West Bengal CM, Mamata
Bannerjee. In addition, on further reverse search, we found a tweet by MP Nusrat Jahan
where she had tweeted the same image carrying the Mamata Bannergee poster in March
2021, almost 10 months before the claim we were investigating came into existence.
Further, using more keywords in combination with the same image, we found more details
about the photo that it was shared by a verified handle called Didi ke bolo belonging to the
AITC and the original photograph had been shared in March 2021 with the caption ‘Bengal
wants its own daughter’ written in Bengali.

3: CLAIM: Congress leader Priyanka Gandhi claimed that promises made to farmers in

her had not been paid for his crop sale

Fact: The farmer in question had been paid for his crop sale a month before she made this
claim on Twitter but the payment he received from authorities came in much later than

promised


https://newschecker.in/fact-check/false-claim-calling-pm-narendra-modi-a-dangerous-patriot-attributed-to-new-york-times
https://newschecker.in/fact-check/false-claim-calling-pm-narendra-modi-a-dangerous-patriot-attributed-to-new-york-times
https://newschecker.in/hi/fact-check-hi/photoshopped-image-shared-by-up-east-youth-congress
https://newschecker.in/hi/fact-check-hi/photoshopped-image-shared-by-up-east-youth-congress
https://newschecker.in/hi/fact-check-hi/photoshopped-image-shared-by-up-east-youth-congress
https://newschecker.in/hi/fact-check-hi/congress-leader-priyanka-gandhi-tweet-misleading-up-sugarcane-farmer
https://newschecker.in/hi/fact-check-hi/congress-leader-priyanka-gandhi-tweet-misleading-up-sugarcane-farmer
https://newschecker.in/hi/fact-check-hi/congress-leader-priyanka-gandhi-tweet-misleading-up-sugarcane-farmer

Explanation: We investigated media reports related to this incident and found that Alok
Mishra, the farmer used as an example in Priyanka Gandhi’s tweet, had given a quote to
Gaon Connection- the link to which Gandhi tweeted. In the article, it is clear that he said
that he had already received the payment of 3 Lakh rupees in the month of January 2021
by the UP govt for the sugarcane crop he sold through a sugar mill. Using various social
media profiles, we came across the phone number of a friend of Alok Mishra and through
him, we managed to contact Alok Mishra. Speaking to Newschecker, Mishra clarified that
while he had received the payment, there was some truth to the comment, as he had
received the payment much later than was expected. According to some reports and the

BJP manifesto, such payments should ideally be made within 14 days.

4: CLAIM: A website claimed that Pfizer CEO’s wife died after side effects from Pfizer

vaccine

Fact: Pfizer CEO’s wife is alive and well and the whole article was fabricated and a hoax

Explanation: The same website called The Canadian Beaver had spread rumours about
Pfizer CEO’s arrest and in the following week published an article about his wife's death
allegedly due to Pfizer's own vaccine. We investigated multiple claims in the article one by
one. We contacted Pfizer for a comment where they denied the claim saying “Our CEO’s
wife is alive and well contrary to what was said on the Internet earlier today.” In addition,
Albert Bourla, CEO of Pfizer had tweeted a photograph around the same time showing a
colleague and his wife where she appeared to be hale and hearty. We also contacted the
hospital mentioned in the fabricated article where the lady was supposed to have breathed
her last and the New York Presbyterian Lawrence Hospital confirmed to us that the claim
was not accurate. We tried contacting the Conservative Beaver for comment and

clarification of their sources, which was never received.

5: CLAIM: Quoting data from the CMIE, it was claimed that there has been a sharp fall in
the unemployment rate since Yogi Adityanath became CM of UP

Fact: On assessing the data from the same source as mentioned in the claim -the CMIE or
The Centre for Monitoring Indian Economy-, we found that the viral post shared false
figures attributing it to the CMIE. On assessing the real data by the same organisation
which is an independent non-govt organisation, we found that contrary to the claim,

unemployment in UP had gone up and not fallen.


https://newschecker.in/fact-check/article-claiming-pfizer-ceos-wife-has-died-is-a-hoax
https://newschecker.in/fact-check/article-claiming-pfizer-ceos-wife-has-died-is-a-hoax
https://newschecker.in/fact-check/no-ups-unemployment-rate-was-not-17-5-when-yogi-adityanath-took-over-as-cm
https://newschecker.in/fact-check/no-ups-unemployment-rate-was-not-17-5-when-yogi-adityanath-took-over-as-cm

6: CLAIM: Photo shows Arvind Kejriwal and Bhagwant Mann, Punjab’s CM candidate
from AAP sitting in front of a liquor shop

Fact: Edited/ altered photographs shared to make a fabricated claim

Explanation: After the name of Bhagwant Mann was announced as the CM candidate from
the AAP for the 2022 Assembly elections in Punjab, a number of posts by social media
users claimed that the CM candidate was a drunkard, so much so that #Pegwant started
trending on Twitter ( a mix of Peg and Bhagwant). We came across this photograph with
the claim that two AAP leaders were sitting in front of a liquor shop which, on
investigating, was found to be edited. We found both the original images using reverse
image search. One image showed the two politicians sitting next to each other with a
mustard field in the backdrop and the other image showed an alcohol shop with its shutter
down and on comparing the elements of the original images found with those in the viral

post we concluded that the viral image was edited to mislead readers.

7: CLAIM: A viral news graphic plate claimed that Udayanidhi Stalin said that the
women members of the DMK were not active in the party

Fact: Viral news graphic plate was fabricated and incorrect

Explanation: The news plate attributed to Thanthi TV claimed Udayanidhi Stalin made a
comment about DMK’s women cadre, so we contacted the news organisation in question
which denied issuing any such news graphic. In addition, we contacted the office of
Usayanidhi Stalin that also refuted the same claim. The article mainly used primary sources

for confirmation.

8: CLAIM: Education Minister of Kerala doesn't know how to read and was seen reading

a book upside down

Fact: Altered image used to make a false claim

Explanation: We conducted a reverse image search and found the original image posted in
2019 taken from the Facebook page of the minister. We also sought an official clarification

from his office which we have included in the fact check.

9: CLAIM: No terror incidents in India since BJP came to power and PM Modi assumed
office.


https://newschecker.in/pa/fact-check-pa/bhagwant-mann-liquor-store-fake
https://newschecker.in/pa/fact-check-pa/bhagwant-mann-liquor-store-fake
https://newschecker.in/ta/fact-check-ta/udayanidhi-stalin-2
https://newschecker.in/ta/fact-check-ta/udayanidhi-stalin-2
https://newschecker.in/ml/fact-check-ml/book-held-upside-down
https://newschecker.in/ml/fact-check-ml/book-held-upside-down
https://newschecker.in/gu/fact-checks-gu/rajnath-singh-kevadia-terror-attacks-india
https://newschecker.in/gu/fact-checks-gu/rajnath-singh-kevadia-terror-attacks-india

Fact: Governments own data indicated that at the time of publishing the article, 6 terror
incidents had been recorded.

Explanation: To ascertain the veracity of the claim, we looked at the Indian government’s
own data published by the Defence Ministry in their annual reports. In addition to this, we
analysed answers provided by cabinet ministers in the parliament including that of MoS of
Home Ministry, G Kishan Reddy. We then looked at the relevant media reports that had
covered the terror incidents and included them in the fact check as well. In addition, we
referred to the South Asia Terrorism Portal which is the official website of the Institute of
Conflict Management which describes itself as a non-profit and was set up by KPS Gill and
Ajai Sahni who are well-known experts in the field of counter-terrorism and strategy.
According to information gathered from all sources, we found the claim to be misleading

and inaccurate.

10: CLAIM: Viral video shows Bajrang Dal activists driving to Kawardha in Chhattisgarh
in the wake of communal violence

Fact: Old video of a rally that took place in Punjab was shared claiming it to be a recent
video from Chhattisgarh’s Kawardha that had seen communal violence in the days

preceding the claim

Explanation: We broke up the video with the help of InVid tool in keyframes and then with
the help of reverse image search and searching on various social media platforms, we came
across the original video which was much older than claimed and was from Punjab and not
Chhattisgarh. The context in which the rally was taken out was also misrepresented in the
claim. So an old video was used in a false context to propagate misinformation around a

sensitive topic.


https://newschecker.in/fact-check/viral-video-showing-bajrang-dal-cadre-driving-to-kawardha-is-fake
https://newschecker.in/fact-check/viral-video-showing-bajrang-dal-cadre-driving-to-kawardha-is-fake

